خطوط و عیوب سطحی پروفیل آلومینیوم

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

خطوط ناشی از قالب اکستروژن

در خصوص عیوب سطحی و خط وخش به وجود آمده در روند تولید و در حین خروج پروفیل آلومینیوم از دستگاه اکستروژن، دلایل بسیاری میتوانند در ایجاد این خطوط ذخیل و تاثیر گذار باشند. در زیر به چند مورد اشاره میکنیم:

عیوب پروفیل آلومینیوم:

هنگام اکستروژن پروفیل های بسته، اصطکاک بین سنبه و سطوح داخلی بیلت سبب می شود که سطح داخلی پروفیل لکه دار و پاره پاره می شود و موادی که به سنبه می چسبد، به سختی جدا می شود.

عیوب سطحی

(1 عیب پیکاپ:

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در اثر انباشت ذرات آلومینیم به صورت رگه های 3 تا 12 میلی متری، این عیب پیدا می شود. این پدیده در اثر استفاده از بیلت ریخته گری شده (عملیات هموژن ناکافی) ،اعوجاج قالب و افزایش دما رخ می دهد

اشکالات سطح پروفیل آلومینیوم

 

 

 

 

 

 

(2 خطوط قالب اکستروژن:

نشانه آن تورفتگی یا برآمدگی های طولی ایجاد شده در سطح پروفیل اکسترود شده می باشد. علت بروز آن بسیار جالب است همانطور که می دانید کیفیت سطح پروفیل بستگی مستقیم به پرداخت سطح بیرینگ دارد. حال در صورت کیفیت پایین بیلت، دانه های درشت 3-4 میکرومتری در ساختار آن وجود دارند که هنگام تغییر شکل بین فلزی که در حال اکسترود شدن است و سطح بیرینگ گیر می کنند وتاثیر نامطلوب خود را بر روی سطح می گذارند.  این نقص در آلیاژهای گروه 6000 بسیار شایع است.

روشی ساده برای جلوگیری از عیب قیفی شکل شدن انتهای بیلت آلومینیوم:

همچنین بخوانید:  آند کربن خام

در صورتی که مقداری از بیلت که به عنوان ته بیلت بریده می شود را افزایش دهیم می توان از وقوع این حالت جلوگیری کرد.

به طور کلی با کاهش نسبت اکستروژن (افزایش ضخامت پروفیل) این عیب شایع تر می شود و باید مقدار ته بیلت آلومینیوم برش داده شده را بالا برد.

علت نیز بسیار جالب است چون پروفیل آلومینیوم کلفت تر ماده بیشتری به خود می گیرد، جریان مواد برای تغییر شکل و درنتیجه قیفی شکل شدن زودتر آغاز می شود.

 

 

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ