خودکفایی کشور های منطقه و خواب سنگین صنعت آلومینیوم ایران

folder_openاخبار آلومینیوم
commentبدون دیدگاه

در منطقه خاور میانه، شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، از اصلی ترین حوزه های فعال در زمینه آلومینیوم محسوب میشوند. این منطقه با داشتن ظرفیت تولید نه درصد میزان آلومینیوم اولیه مورد نیاز کل دنیا، یکی از اصلی ترین قطب‌های این صنعت مهم و تاثیر گذار به حساب می آید.

 این منطقه از ۶ کشوری عربی تشکیل شده، که از این میان، پنج کشور در زمینه تولید آلومینیوم از فعال هستند. امارت عربی، در سال ۲۰۱۵ با تولید متوسط سالانه بیش از ۲.۳ میلیون تن بیلت آلومینیوم ، بعد از چین، روسیه و کانادا رتبه چهارم در جهان دارا میباشد.

ویژگی مهم و برتری ویژه کشورهای عربی نسبت به سایر کشور های فعال در بخش آلومینیوم دسترسی آسان به نفت و  سوخت فسیلی ارزان نسبت به سایر کشورهاست که همین دسترسی، هزینه‌های انرژی مورد نیاز تولید آلومینیوم اولیه در کشورهای مورد نظر را نسبت به دیگر کشورهای رقیب کاهش داده است. اگرچه نیروگاه‌های انرژی فسیلی از لحاظ بهره دهی در رتبه دوم نیروگاه‌ها قرار دارند ولیکن دسترسی فراوان به منابع انرژی گاز طبیعی و هزینه‌های پایین آن نسبت به دیگر کشورها، در کمترکردن هزینه‌های مرتبط با تأمین انرژی برتری قابل توجه ایی به فعالان صنعت آلومینیوم در این منطقه داده است.

نبود منابع معدنی آلومینیوم، یعنی بوکسیت باعث شده با وجود هزینه‌های کمتر انرژی در منطقه، این معضل مانع رشد فزاینده این صنعت در این منطقه شود و بسیاری از کشورهای از این معضل رنج می‌برند. در بین کشورهای عربی تنها عربستان دارای معادنی از بوکسیت است و این در حالی است که این  پاسخگوی نیاز عربستان نیز نیست. به همین جهت کشورهای منطقه آلومینا (محصول پالایش شده بوکسیت) مورد نیاز خود را از محل واردات تأمین می‌کنند.

همچنین بخوانید:  اطلاعات بازار آلومینیوم در هفته ی گذشته (هفته اول بهمن ماه)

 در بین کشورهای عربی خلیج فارس، تنها عربستان به‌دلیل داشتن معادن بوکسیت دارای واحد پالایش بوکسیت و همچنین تولید آلومینا است. این واحد تولیدی که با ظرفیت بسیار بالای ۱.۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد، به‌ دلیل محدودیت بوکسیت عربستان با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود در حال کار است. در رقابت با عربستان سعودی، امارات متحده عربی جدیدا  احداث واحد پالایش بوکسیت را در کنار واحد تولید آلومینیوم اولیه امال آغاز کرده است که توان تولیدی برای این مجموعه  در فاز اول ۲ میلیون تن در سال میباشد. ضمنا بوکسیت مورد نیاز این واحد از گینه تأمین میگردد.

بدین ترتیب، آنچه آمارها نشان میدهند حاکی از تمایل کشور های و تولیدکنندگان آلومینیوم به خودکفایی در پالایش بوکسیت و تأمین آلومینای مورد نیازشان است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های تولید آلومینیوم اولیه را بیشتر کاهش دهند و رقابت‌پذیری برای دیگر رقبای صنعت آلومینیوم را دشوار کنند.

 

 

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ