پروفیل آلومینیوم و ضایعات آلومینیوم

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

فلز آلومینیوم به واسطه بازیافت پذیربودن و در عین حال حفظ تمام ویژگیهای خود در عملیات بازیافت، یکی از ارزشمندترین فلزات صنعتی محسوب میشود. درغالب کشور ها به دلیل برخورداری از سیستم ها و تجهیزات به روز ذوب و ریخته گری، مفهومی به عنوان ” پروفیل آلومینیومی ضایعاتی ” وجود نداشته و عملیات ریخته گری و آلیاژسازی، مطابق استاندارد های صنعتی انجام میگیرد اما همانطور که اشاره شد، فقدان تجهیزات ریخته گری و نبود دانش کافی در این زمینه و عدم توجه به کیفیت پروفیل های آلومینیومی باعث دسته بندی برخی پروفیل ها با نام ” پروفیل آلومینیومی ضایعاتی ” گردیده است.

پروفیل های آلومینیومی تولید شده از ضایعات آلومینیوم به سبب عدم آلیاژسازی دقیق، از سه ویژگی برخوردار نیستند:

استقامت و سختی کافی: سختی پروفیل های تولیدی از مواد ضایعاتی بین 9 تا 10 وبستر است در حالی که این عدد برای پروفیل استاندارد 14 تا 15 وبستر میباشد.

کیفیت سطح صاف و صیقلی: کیفیت سطح پروفیل های تولیدی از مواد ضایعاتی، بسیار پر خط و خش است و این در پروفیل های با بیلت استاندارد سطحی صیقلی و مناسب برای پولیش و آنودایزینگ است.

عمر قالب اکستروژن: به سبب وجود عناصر مختلف در بیلت های ضایعاتی ( از جمله آهن و سرب زیاد) وسایش این عناصر به سطح قالب ها، عمر معمول و متعارف یک قالب برای تولید 20 تن پروفیل به 5 تن کاهش مییابد.

هرسه این ویژگیها، از پارامترهای مهم پروفیل آلومینیوم میباشند که برخی تولید کنندگان صرفاٌ به دلیل سودجویی بیشتر از آنها چشم پوشی میکنند و در نهایت محصول تولید شده نیاز مشتریان را برآورده نمی کند و باعث عدم رضایت آنها میگردد.

همچنین بخوانید:  عملیات نیتراسیون قالب

پروفیل آلومینیوم-ضایعاتی

برحسب آنچه در بازار ایران مرسوم و مورد استفاده است سه نوع مواد اولیه استاندارد و کارخانه ایی در دسترس میباشد: *بیلت ایرالکو *بیلت آلومتک *بیلت هندی(وارداتی)

این سه برند از لحاظ کیفیت سطح و سختی مناسب دارای تاییدیه هستند و همچنین طبق آنالی، عناصر تشکیل دهنده آن استاندارد است. نکته ی شایان ذکر این است که عناصر آلیاژ های آلومینیوم یک محدوده (Range) است وصرفا اینکه بیلت های دست ریز در کوره های زمینی دراین محدوده باشند توجیهی بر استفاده از بیلت استاندارد نیست.

دست یافتن به بیلت استاندارد تجهیزات همچون کوره دی سی DC و همچنین کوره هموژنایز را نیازمند است که هیچیک از شرکت ها جز ایرالکو و آلومتک مجهز به این تجهیزات نیستند و تنها بیلت های این دو شرکت (با مهر شرکت) و بیلت های وارداتی تحت نام “بیلت استاندارد” قابل استفاده هستند.

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ