تولید پروفیل آلومینیوم با روش اکستروژن

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

فرآیند تولید پروفیل آلومینیوم

انجام فرایند تغییر شکل آلومینیوم که در آن بیلت نیمه خمیری آلومینیوم در اثر انجام فشار از یک قالب با داشتن سطح مقطعی متفاوت و کوچکتر عبور می کند اکسترود نام دارد.اکستروژن را می توان از فشرده کردن غیر مستقیم بدست آورد. برای این فشرده کردن انرژی کافی با تماس بیلت با محفظه قالب انجام می شود که مقداری نسبتا بالا است. تماس محفظه قالب با بیلت باعث فشار نسبتا زیادی می شود و این تماس موقع انجام شدن این کار باعث می شود احتمال جدا شدن سطحی بیلت کمتر شود.

         تولید پروفیل آلومینیوم با روش اکستروژن
   

یکی از موارد مهم برای شکستن ساختار ظاهری بیلت آلومینیوم، اکستروژن آلومینیوم است به دلیل اینکه در این فرایند بیلت تحت فشار قرار می گیرد. نوع آلیاژ و روش انجام عملیات ، باعث می شود که اکستروژن به دو صورت سرد و گرم انجام شود. برای آسان شدن در تغییر شکل دادن بیلت در اکستروژن گرم، پلاستیک پیش گرم می شود.

 

اکستروژن مستقیم آلومینیوم

بیشترین روش مورد استفاده در اکستروژن آلومینیوم ، اکستروژن مستقیم است. داخل محفظه قالب بیلت را قرار داده و با فشاری کم به درون قالب هدایت می شود.در تولید میلگرد آلومینیومی، مفتول آلومینیومی، لوله آلومینیومی و مقاطع آلومینیوم تو پر و تو خالی روش اکستروژن مستقیم استفاده می شود.در اکستروژن مستقیم بیلت بر روی دیواره محفظه قالب در هنگام انجام فرایند می لغزد. نیروهای اصطکاکی به طور شایانی باعث زیاد شدن فشار مورد نیاز رام می شود.

بعد از تمام شدن اکستروژن به دلیل بالا رفتن مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون انجام گرفتن عملیات سطحی مهم است. دما در عملیات تولید پروفیل اکستروژن بسیار مهم است . بالا رفتن دما موجب کاهش تنش مواد می شود و اکستروژن راحت تر صورت می گیرد، اگر دما به نقطه ذوب آلیاژ برسد ، این امر باعث از بین آلیاژ های استفاده شده و خاصیت های ان در تولید می شود.بالاتر رفتن دما و افزایش فشار باعث افزایش سرعت رام می شود . گرمای تولید شده برای انتقال در سرعت های کمتر رام ، زمان بالاتری نیاز دارد . برای اینکه ضایعات تولید را کمتر کرد ، باید در تمامی مراحل تولید ، فشار، سرعت  و دما را کنترل کرد

همچنین بخوانید:  استحکام پروفیل شیاردار

به دلیل روابط پیچیده بین این سه مورد است که باعث می شود تا تلورانس اکستروژن آلومینیوم خیلی بالا برود. بهترین روش برای شکستن ساختار ریختگی بیلت، اکسترود آلومینیوم است زیرا در این عملیات بیلت تحت فشار قرارمی گیرد.

ساختن قالب یعنی تحویل گرفتن نقشه مقطع پروفیل و تحویل قالب به مشتری . طراحی قالب اکستروژن باید کیفیت بالایی داشته باشد و با در نظر گرفتن اقتصاد می توان ساخت قالب اکستروژن را طراحی کرد. خروجی اکستروژن تولیدی خودکار بوده و از سائیدگی پروفیل آلومینیوم در هنگام عملیات اکستروژن توسط میز مخصوص جلوگیری می شود به طوری که بعد از اتمام عملیات سطحی یکنواخت بر روی پروفیل تولید شده میبینیم.

 

ضریب اکستروژن قالب

کار مکانیکی که در هنگام اکسترود پروفیل انجام می شود ضریب اکستروژن قالب می نامند.وقتی ضریب اکستروژن یک قسمت از پروفیل کمتر باشد کیفیت کار مکانیکی آن کاسته می شود.

 

اکسترود آلیاژهای سخت (آلیاژ 6061)

آلیاژهای سخت به فشار بالایی برای اکسترود شدن نیاز دارند زیرا سطح  این الیاژ ها ضعیف بوده و پایین بودن دما را خواهان است.بعد از انجام کار یک بیلت به طور متوالی بیلت های بعدی در دستگاه قرار می گیرند .پروفیل ها را با این روش می توان به مقدار بسیار زیاد تولید کرد و پس از آن با توجه به نیاز برش زد.

ته بیلت معمولا به تولید۱۰ تا ۱۵ درصد طول بیلت منطقه ی انتهایی می گویند که در عملیات استفاده نمی شود.

بعد از تایید نقشه مقطع پروفیل مراحل ساخت قالب اکستروژن عبارت از :
طراحی به کمک نرم افزار، برش فولاد ، تراشکاری ، ماشین کاری ، سخت کاری ، وایرکات ، اسپارک ،  تنش گیری ، سنگ کاری  ، فیلرکاری ،آماده سازی نهایی و در آخر پرداخت روی قالب .

همچنین بخوانید:  مکانیزم آبکاری کروم

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ