جوش عرضی در اکستروژن پروفیل

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم

 

یک گروه چینی در مقاله ای به مطالعه شکل گیری جوش عرضی در اکستروژن یک پروفیل قوطی آلومینیوم از نوع آلیاژ AA7N01 (سری 7000) پرداخته و به نتایج بسیارجالبی دست یافته اند. در شکل های زیر نمونه ای از پروفیل اکسترود شده آلومینیوم و ابعاد آن را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

با توجه به ابعاد بزرگ پروفیل آلومینیوم و همینطور نوع آلیاژ آلومینیوم که سخت اکسترود می شود، دستگاه پرس مورد استفاده 80 مگانیوتونی (تقریباً 9000 تن) است. ارتفاع سنبه و ماتریس نیز به ترتیب 240 و 190 میلی متر و قطر خارجی آنها 700 میلی متر می باشد.

جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم

برای آشنایی با جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم به شکل روبرو توجه کنید. این شکل به طور شماتیک پروسه شکل گیری جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم  را نشان می دهد. همان طور که می دانید غالب دستگاه های پرس موجود از نوع بیلت به بیلت هستند. از این رو در تمام قالب های پرتهل و در قالب های سالیدی که در آنها از فیدر استفاده می شود، پس از اکسترود شدن، بیلت قبلی در موادخورها و حوضچه جوش باقی می ماند. با آپست کردن بیلت جدید، ابتدا بیلت قبلی اکسترود می شود که به دلیل توقف دستگاه برای بارگذاری بیلت جدید، یک جای بند یا اصطلاحاً Stop Mark در پروفیل آلومینیوم  مشاهده می شود. از محل بند تا جایی از پروفیل که دیگر اثری از بیلت قبلی در آن نباشد ( کاملاً از بیلت جدید اکسترود شده باشد.) به عنوان طول جوش عرضی تعریف می شود.

همچنین بخوانید:  مکانیزم آبکاری کروم

  

 

جوش عرضی در اکستروژن آلومینیوم

همانطور که در شکل روبرو مشاهده می کنید، کیفیت جوش عرضی در چهار دیواره یک مقطع برش خورده پروفیل متفاوت است. به منظور تشریح این مسئله، پروفیل ها به صورت 5 متری برش خورده و مشاهده شده است که طول جوش عرضی در 4 دیواره از 1350 تا 3950 میلی متر متغیر است، به طوری که در جایی از پروفیل آلومینیوم  که ضخامت بیشتر است، طول جوش عرضی بیشتر می باشد. در واقع در دیواره با ضخامت بیشتر چون مواد جلو می افتد که در رأس آن بیلت قبلی قرار دارد، محل ظاهر شدن بیلت قبلی در پروفیل کمترین فاصله را با محل بند دارد. از طرف دیگر در دیواره کلفت تر نسبت به سایر دیواره ها، بیلت جدید دیرتر جایگزین بیلت قبلی می شود. بنابراین بیشترین طول جوش عرضی را در دیواره ضخیم تر خواهیم داشت.

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ