آلیاژ آلومینیوم با استحکام فولاد

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

پژوهشگران موفق شدند آلیاژی از آلومینیوم را با استحکامی معادل فولاد کشف کنند.

تولید کردن آلیاژهای سبک و با استقامت آلومینیومی که در صنایع پیشرفته بکار می روند مخصوصا صنعت هوافضا در کشورهای اندکی قابل تولید است و در حال حاضر واردات این آلیاژهای گفته شده به داخل کشور با مشکلاتی مواجه است به دلیل وجود تحریم های موجود. و اینکه آلیاژ آلومینیومی که تولید شده است استحکام آن نسبت به دیگر آلیاژ های موجود در صنعت بالاتر است و با هزینه ای کمتر و بدون اینکه بخواهیم از مواد اولیه خارجی استفاده کنیم می توان تولید کرد.

آلیاژی از آلومینیوم که در دانشگاه شریف تولید شد طی آزمایشاتی که روی آن انجام گرفن مشخص شد که از استحکام 600 تا 800 مگاپاسکال برخوردار است.

گفته شده که هم اکنون بهترین آلیاژی که مورد استفاده قرار می گیرد آلیاژ 7075 است که که استحکام آن برابر با 500 مگاپاسکال می باشد و برای اینکه این آلیاژ را به اشکال مختلف در آورده و مورد استفاده قرار گیرد بسیار مشکل است به دلیل استحکام بالای آن. ولی در روش های اخیر با روش های نانو می توانیم باعث نرمی و شکل پذیری این آلیاژ شویم.

سبک وزنی این آلیاژ آلومینیوم و استحکام بالای آن باعث می شود که در مقایسه با فولاد خواص قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و همچنین در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارد.

گفته شد که تغییرات مکانیکی ، تغییر شکل و عملیات حرارتی که روی این آلیاژ انجام می گیرد باعث مستحکم بودن و انعطاف پذیری آن می شوند. این عملیات ها باعث هیچ گونه تغییری اعم از ابعاد یا تغییرات دیگر در ماده اولیه نمی شود با توجه به اینکه با استحکام بیشتری تولید می شود و یکی از مهمترین عوامل تولید آن به دلیل اینکه ذوب انجام نمی شود عدم ایجاد آلودگی محیط می باشد.

همچنین بخوانید:  قالب اکستروژن

 

یکی از اساتید دانشگاه شریف بیان کرد: با تولید این آلیاژ که سبک و مقاوم بودن آن مورد توجه قرار گرفته را می توان در صنعت های پیشرفته از جمله هوافضا بکار برد تا بتوانیم تولیداتمان را به مقدار بالایی بهبود دهیم.

در جهان برای اینکه بتوانیم از مواد دیگری برای تولید آلیاژ های با کیفیت استفاده کنیم در آزمایشگاه ها تولیدات و آزمایشات را انجام دادیم ولی تا کنون موفق به تولید انبوه نشده ایم و اینکه یکی از مسائل مهم، سرعت تولید کردن این محصول می باشد و دیگر مسئله مهم این است که از شرایط آزمایشگاهی به شرایط صنعتی تغییر کنیم که ملزم به در نظر گرفتن احتیاط های لازم هستیم.

 

 

 

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ