استحکام پروفیل شیاردار

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه
استحکام پروفیل شیاردار

عنصر آلومینیوم در طبیعت  با جرم اتمی 26/98 –دارای 13 الکترون –عدد اتمی 13 و 3 اوربیتال در لایه ظرفیت خود دارد .تعداد الکترونی که در لایه اخر هر عنصر وجود دارد نشان دهنده میزان ظرفیت آن است پس عنصر آلومینیوم عنصر سه ظرفیتی است و قرار است به بررسی استحکام پروفیل شیاردار بپردازیم.

ساختار کریستالی زمانی رخ میدهد که فلزی که از آن استفاده می کنیم از حالت مذاب شده به جامد تبدیل شود این روش زمانی رخ میدهد که اتم ها تحت یک شرایطی کنار یکدیگر قرار می گیرد و دارای ساختار خاصی می شود که مهندسین مواد به این رویداد شبکه کریستالی می گویند . باید در تمام سطوح مکعبی آلومینیوم ساختار کریستالی دیده شود که به راحتی لغزش داشته باشند و ساختار شکل پذیری و فرم پذیری بالایی داشته باشند.

دومین فلز پر مصرف در دنیا فلز آلومینیوم شناخته شده است .در ساخت استراکچر سیستم ها و دستگاه ها  امروزه بیشتر از پروفیل های شیاردار صنعتی  (به دلیل استحکام پروفیل شیاردار ) استقاده می شود به خاطر اینکه  این پروفیل ها دارای مقطع خاص و ساختار محکمی در مقایسه با سایر مقاطع اکستروژن آلومینیوم هستند.

 آلیاژ گروه 6000 در استحکام پروفیل شیاردار :

این آلیاژ دارای عناصری به نام منیزیم و سیلیسیم است این عناصر حرارت پذیری – استحکام و اکسترودپذیری بالایی نسبت  به آلیاژهای دیگر دارد .مهم ترین این آلیاژها شامل گروه 6063و 6111و 6061  است.از دیگر خواص این آلیاژها مقاومت زیاد در مقابل ترک خوردگی تنشی و خوردگی و بالاترین جوش پذیری دارا است این آلیاژها به صورت پروفیل اکسترود در انواع مقاطع از جمله پروفیل شیاردار مهتدسی دیده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .مهترین این آلیاژ گروه 6063 است که قلبلیت اکسترود زیادی دارد .از نظر استحکام گروه 6061 را می توانیم نام ببریم که کاربرد آن در ساختن سازهای دریایی است .

همچنین بخوانید:  اصلاح قالب اکستروژن آلومینیوم

 

 

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ