بازیافت پس آب آنودایزینگ

folder_openدانش فنی
commentبدون دیدگاه

صنعت آلومینیوم یکی از صنایع پرمصرف آب در بخش آنودایزینگ می باشد بنابر این پساب زیادی تولید می کند که این پساب محتوی  PH  متنوع و زیادی می باشد. پساب حاصل از آنودایزینگ مانند دیگر انواع آبکاری سمی است و رها کردن آن در فاضلاب خسارات زیادی به محیط زیست وارد می کند و از طرفی دفع پساب به شیوه ای که محیط زیست را آلوده نکند پرهزینه می باشد. علاوه بر برنامه ریزیها و راهکارها در جهت کاهش مصرف آب و تولید فاضلاب صنعتی بازیافت پساب نیز مانع آلوده شدن محیط زیست می شود و به لحاظ اقتصادی به صرفه و پرفایده است.

بازیافت مواد شیمیایی در صنعت به دلایل اقتصادی امری متداول است و چنانچه مواد بازیافتی در همان صنعت مورد استفاده نباشد در صنعت دیگری استفاده می شود ونه تنها از آلوده شدن محیط زیست توسط پساب شیمیایی جلوگیری می شود بلکه نیاز به استخراج مواد از طبیعت را کاهش می دهد. در کارخانه های آنودایزینگ حجم بالایی رسوب تولید می شود که در وحله اول انتقال و دفع این مواد مستلزم صرف مبلغ قابل توجهی می باشد، دوم اینکه بازیافت مواد و فروش آن سود اقتصادی مناسبی خواهد داشت.

عناصر موجود در پس آب آنودایزینگ:

لجن حاصل از عملیات آنودایزینگ شامل عناصری مثل : سیلیس 60% ، در صد زیادی اکسید آلومینیوم ، تری اکسید گوگرد و اکسید کلسیم می باشد. باتوجه به این ترکیبات ، رسوب آنودایزینگ در تهیه مصالح ساختمانی (پوکه معدنی ، آجر نسوز ) استفاده می شود.

کاربرد پساب آنودایز (پس آب) :

  •      به صورت سولفات آلومینیوم در تصفیه آب آشامیدنی ، برای جدا سازی مواد معلق در آب.

  •      تولید آجر نسوز ، آجر نسوز تولید شده از مواد بازیافتی بسیار سبکترو کم هزینه تراز آجر نسوز معمولی است.

  •      به دلیل شباهت فرمول لجن آنودایز به ورمیکولیت ، به عنوان پوکه معدنی در ساختمان سازی به کار می رود

     

همچنین بخوانید:  عملیات نیتراسیون قالب

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ