کنترل قیمت ها با تک نرخی شدن توسط سیاست گذاران پولی

folder_openاخبار آلومینیوم
commentبدون دیدگاه

(گفتگو با رئیس هیئت مدیه سندیکای صنایع آلومینیوم ایران)

هوشنگ گودرزی گفت : تک نرخی شدن ارز تنها راهکار کنترل به وسیله سیاست مداران به حساب می آید. وقتی موضوع ارز به دو یا سه نرخی شدن رسید، این کنترل به نوعی  از دست سیاست مداران و برنامه ریزان خارج شد و مسلما زمینه های رانت هم فراهم می گردد.هوشنگ گودرزی-سندیکای آلومینیوم

در گفتگویی که “رادیو گفت وگو” با موضوع تک نرخی شدن ارز با حضور جناب مهندس هوشنگ گودرزی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و نماینده صنف آلومینیوم در اتاق ایران برگزار شد، بایدها و نبایدها و معضلات چند نرخی بودن ارز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 هوشنگ گودرزی پایین آوردن نرخ ارز  را یکی از روشهای کاربردی سیاست گذاری های هر کشوری اشاره کرد و بیان کرد: مواقعی برای برنامه ریزی های اقتصادی و حمایت از صنایع و صادرات، از ارزش پول هدفمند کم میکنند  چراکه  وقتی ارزش پول هدفمند کاهش پیدا میکند، محصول تولید شده در داخل کشور گران تر میگردد و یا واردات از با قیمت بالاتری انجام میشود و نتیجه ی این اتفاق افزایش تولیدات داخلی میباشد.

نماینده سندیکای آلومینیوم در اتاق ایران اضافه کرد: وقتی موضوع  ارز و نرخ ارز  مطرح میشود، تک نرخی بودن بهای ارز یکی از مهمترین راهکارهای کنترل به وسیله سیاست گذاران اقتصادی به حساب می آید.

وقتی بهای ارز به جای تک نرخی شدن به دو یا سه نرخ در بازار موجود است طبیعتا نظارت از سیاست گذاران خارج  و راه های بروز  رانت وابسته به شرایط برای افراد مختلف به وجود می آید.

همچنین بخوانید:  تخفیف ترانزیت پنبه و آلومینیوم تاجیکستان

 رئیس هیئت مدیره سندیکای  آلومینیوم بهای ارز را همچون سایر کالاها تابع عرضه و تقاضا میداند و عنوان میکند: اگر برنامه مشخص شده ایی داشته باشیم می توانیم بر اساس صادرات ،میزان نیاز به ارز را برنامه ریزی و محاسبه نموده  و نرخ ثابتی و تکی را برای ارز معرفی نماییم..

وی اضافه کرد: همان زمان اعلام کردیم اگر قرار است، تک نرخی شدن ارز انجام شود، باید ساز و کاری مهیا شود اما این ساز و کار مهیا نیست چرا وعده بیخودی می دهیم. اگر می خواهیم تک نرخی شود باید زمان بندی مشخصی را داشته باشیم و اعلام کنیم می خواهیم طبق این زمان بندی، ارز را تک نرخی کنیم.

 

 

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

09127106787

× ارتباط از طریق واتس آپ